miercuri, 24 mai 2023

Oferta


 - Dar e la oferta!

- Dar nu ne TREBUIE! 

Ii aud cum discuta, suntem cu ochii la acelasi produs. Care e la oferta. Oferta e serioasa, insa vorba ei: nu ne TREBUIE. Ii zambesc si trec mai departe. Am prins iar un trolley a carui roata - dreapta sus, se roteste alandala. Celelate roti merg frumos, insa zuza de se roteste nu le ajuta. Isi vede de treaba ei, rotindu-se fara rost, in acel ritm sacadat de ta-dam-ta-dam. 

Ma uit pe lista: am trecut ce vrem, dar…. chiar toate ne trebuie? Incep sa filtrez, ce e nevoie, ce e rasfat. Si lista scade vizibil. Le cumpar doar pe acelea, la casa - bucurie mare, suma de plata nu mai e cu 3 cifre mari si late. 

Ajung acasa si le povestesc revelatia mea: mai e oferta oferta daca nu ne trebuie? Incepem sa gatim, si ce sa vezi? Iese mancarea la fel de buna ca atunci cand bonul la casa avea 3 cifre. Movie night: gasim filmul, ne gasim locurile….. Dar ghici ce lipseste: lucrul care scapase din lista pt ca “nu ne trebuie”.. so… alta revelatie: uneori e bun si ce nu ne trebuie. 

Alta tactica: de acum luam doar ce ne trebuie, si o data la cateva saptamani mergem la cumparaturi doar pt ce vrem. Si facem asta. Iese bine, per ansamblu, la sfarsit de luna se vad rezultate. Bucataria cu spatiile de depozitare respira, nu mai avem acelasi waste food ca inainte. Lunile trec si capatam experienta. Waste bin-ul nu mai da pe afara. Succes clar. 

Ma gandesc cu cate alte lucruri procedam la fel. Haine luate la oferta, dar care nu se potrivesc cu nimic din ce ai in garderoba. Papuci pe care ii iei pt tinuta aia, pe care o imbraci de cateva ori pe an. Haine luate in cateva exemplare, sa fie, pt ca ti-au placut odata. Altele pt ca erau in trend. Multiplicat pt toti ai casei. Lucrurile ce nu-ti folosesc, organizate frumos, sunt tot lucruri care nu-ti folosesc. Arunca, doneaza, da-le cunoscutilor, orice simplificare e o eliberare. Am extins revolutia in toata casa, la produsele de curatenie, cosmetice, de toaleta. Innoindu-le cand ne trebuie, cu ce ne trebuie. 

Frumusetea in simplitate. Minimalism. Dar TREBUIE sa te cunosti bine, sa stii clar ce vrei, sa nu intri in competitia cu cine ce are. Sa nu te definesti in lucruri. 

8 comentarii:

  1. Mona, noi am făcut un ,,experiment" în pandemie. Pe vremea când n-aveai voie sa umbli prin magazine, să ieși din casă, soțul meu a făcut o aprovizionare la Metro. Atunci a luat trei produse cu preț redus din multe categorii. Ne-au ajuns foarte mult timp, acea aprovizionare și-a dovedit eficienta multă vreme după. De atunci așa procedam, mergem în metro sau in Selgros facem o aprovizionare serioasa, preturile sunt , cu mult, reduse, mai ales daca iei o cantitate mai mare. In timp, se observă economia făcută. De exemplu, o apa de gura Listerine costa 27 lei. In magazinele amintite, le poți lua cu zece lei in minus/produs. Sunt produse pe care oricum le cumperi frecvent.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Noi avem un singur mega store -Costco, marfa din State, deci calitate cam indoielnica. Luam la vracuri, macar jumate din perisabile se stricau, am luat doar cosmetice si chestii pt rafturi, insa diferenta de pret nu e mare aici.. a fost ok, insa am incercat ceva si mai diferit si parca e mai bine. Cumparam doar pt doua zile, ce stim exact ca mancam si gatim. Frigiderul e mai gol, dar asa avem libertatea sa iesim oricand in oras, fsra sa facem risipa si sa aruncam expirate.

      Ștergere
  2. La haine, in schimb, trebuie o rigurozitate mai mare. Mă încântă sa am o cantitate mare, cantitate care se deteriorează prea repede și nu am de câștigat din asta deloc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mai putine, mai de calitate chiar daca sunt scumpe, dar merita.

      Ștergere
  3. Economie putem face atunci când:
    - gătim in casa (chiar și mâncărurile simple, din puține ingrediente pot fi sănătoase, delicioase)
    - folosim cât avem nevoie (închidem in urma noastră lumina, scoatem din priza numeroase dispozitive, nu lăsăm apa să curgă întruna)
    - cumpărăm doar ce și cât ne ne trebuie cu adevărat
    - nu ne lăsăm ,,vrăjiți" de tot felul de chinezării de calitate îndoielnică
    - raționalizăm consumul

    In plus, ceea ce noi nu mai folosim (haine, genti) putem dona.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Norocul nostru e ca am trait in Germania, unde totul era strict si calculat. Dupa brexit, in UK, ne-am adaptat mai usor la schimbari, pt ca aveam lectia invatata, asa cum zici.

      Ștergere
  4. Interesante idei! O parte le aplic și eu, la altele mai am mult de lucru. În special la: Mai păstrez asta o vreme poate mai slăbesc :))) și de unele lucruri mă desparte greu chiar dacă nu-mi mai folosesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Arunc tot ce e vechi, ce mai poate fi purtat sau folosit donez, insa nu mai pastrez ce nu ne trebuie..

      Ștergere