" Pentru care pricina, noi, ortodocsii, ne inchinam la ingeri si la
sfinti si ii punem pe ei mijlocitori catre Dumnezeu pentru mantuirea
noastra? Nu exista - zic unii - decat un singur mijlocitor intre
Dumnezeu si oameni, Iisus Hristos. Apostolul ne invata in aceasta
privinta: "Unul este Dumnezeu, Unul este si mijlocitorul intre Dumnezeu
si oameni, Cel ce S-a facut om, Iisus Hristos" (I Tim., 2, 5). Deci,
nici ingerii, nici sfintii, nimeni in afara de Hristos nu poate mijloci
la Dumnezeu pentru mantuirea noastra.
PREOTUL: Intr-adevar, nimeni in afara de Iisus Hristos nu este
mijlocitor inaintea Tatalui, pentru ca nimeni in afara de El nu s-a adus
pe sine jertfa pentru mantuirea lumii. Deci, in afara de Hristos,
nimeni nu poate mantui de pacate. Cinstind pe sfinti, insa, nu ii punem
in locul lui Hristos, nici macar alaturi de El. Cand sfintii se roaga
pentru noi, ei tocmai cer lui Hristos ca El sa mijloceasca mantuirea
noastra. Ei cer de la Hristos mantuirea noastra. Si, in acest inteles,
spunem ca mijlocesc pentru noi. Singurul care mantuieste este Hristos,
iar sfintii, prin rugaciunile lor, cer mantuirea noastra, dar nu o dau
ei insisi. De aceea, noi nu ne inchinam la sfinti si la ingeri ca la
Dumnezeu, inchinarea pe care o aducem noi sfintilor si ingerilor este
numai o cinstire (venerare), iar lui Dumnezeu ne inchinam si ii slujim
cu desavarsita inchinare, care se mai numeste si latrie sau adorare. Noi
veneram pe sfintii lui Dumnezeu pentru ca ei sunt prieteni si casnici
ai lui Dumnezeu, dupa cum este scris: "Voi prietenii Mei sunteti daca
faceti cele ce va poruncesc" (Ioan, 15, 14). Iar despre Avraam citim de
asemenea: "Si a crezut Avraam lui Dumnezeu si i-a socotit lui spre
dreptate si prietenul lui Dumnezeu s-a chemat" (Iacov, 2, 23). Si marele
apostol Pavel scrie efesenilor: "Deci, dar, nu mai sunteti straini si
locuitori vremelnici, ci sunteti impreuna cetateni cu sfintii si casnici
ai lui Dumnezeu" (Efes., 2, 19). Asadar, ca pe niste prieteni ai lui
Dumnezeu si casnici ai Lui ii veneram (cinstim) pe sfinti, inca mai stim
ca sfintii sunt preaslaviti de Dumnezeu in ceruri (Luca, 20, 36).
Sfintii, inca pe pamant fiind, aveau darul proorocirii (III Regi, 14,
1-17) ca, de pilda, proorocia lui Elisei asupra lui Ghezi (IV Regi, 5,
25-27). Sfintii, inca in viata aceasta fiind, se rugau lui Dumnezeu
pentru oameni. Astfel, Avraam s-a rugat pentru Abimelec (Fac., 20, 7).
Moise s-a rugat lui Dumnezeu pentru popor etc.
INVATACELUL: Dar cum pot sfintii si ingerii sa fie mijlocitori la
Dumnezeu pentru mantuirea oamenilor, de vreme ce noi trebuie sa asteptam
mantuirea numai de la Hristos, Mantuitorul si Mijlocitorul mantuirii
noastre, dupa cum este scris: "intru nimeni altul nu este mantuire, caci
nu este sub cer nici un alt nume dat noua oamenilor, intru care sa ne
mantuim" (Fapte, 4, 12) ? Deci, nu este nevoie sa ne adresam sfintilor,
daca voim sa dobandim mantuirea.
PREOTUL: Dimpotriva, acest lucru este de mare nevoie, dupa cum se
arata luminat din cuvantul Apocalipsei, care zice: "Si cand (Mielul) a
luat cartea, cele patru fiinte si cei douazeci si patru de batrani au
cazut inaintea Mielului, avand fiecare alaute si nastrape de aur, pline
cu tamaie, care sunt rugaciunile sfintilor" (Apoc., 5, 8). Dar sfintii
se roaga lui Dumnezeu nu numai pentru ei si nu numai dupa ce s-au
savarsit, ci si fiind inca in lumea aceasta, dupa cum am aratat mai sus
ca s-a rugat Avraam pentru Abimelec, Moise pentru popor si dupa cum se
ruga marele apostol Pavel cand scrie: "Multumim lui Dumnezeu totdeauna
pentru voi si va pomenim in rugaciunile noastre, aducandu-ne aminte
neincetat inaintea lui Dumnezeu si Tatal nostru, de lucrul credintei
voastre..." (I Tes., 1, 2-3). Si iarasi: "Pentru aceasta ne si rugam
pururea pentru voi ca Dumnezeul nostru sa va faca vrednici de chemarea
Sa..." (II Tes., 1, 2). Si iarasi: "Nu incetez a multumi pentru voi
pomenindu-va in rugaciunile mele, ca Dumnezeu... sa va dea voua duhul
intelepciunii..." (Efes., 1, 16-17). Si iarasi: (Aceasta si cerem in
rugaciunea noastra: desavarsirea voastra" (II Cor., 13, 19). Iar lui
Timotei ii scrie: "Multumesc lui Dumnezeu, pe Care il slujesc - ca si
stramosii mei - intr-un cuget curat, ca te pomenesc neincetat zi si
noapte in rugaciunile mele" (II Tim., 1, 3).
De asemenea, Dumnezeu trimite pe ingerii Sai spre ajutorul
celor ce se roaga Lui (Fac., 24, 7); Dumnezeu trimite pe ingerul Sau la
Daniel si il scapa de gura leilor (Dan., 4, 22). Si marele apostol Pavel
arata ca ingerii sunt slujitorii lui Dumnezeu, pe care El ii trimite
spre ajutorul celor ce vor sa mosteneasca mantuirea (Evr., 1, 14). Cine
primeste pe sfinti primeste pe Hristos (Matei, 10, 40-41).
Asadar, din marturiile scripturistice de mai sus se vede ca
sfintii si ingerii pot sa mijloceasca la Dumnezeu pentru noi, cei de pe
pamant, prin rugaciunile lor, ca niste prieteni ai lui Dumnezeu (Ioan,
15, 14), ca niste iubiti ai lui Dumnezeu (Dan., 10, 19) si ca niste
casnici ai lui Dumnezeu (Efes., 2, 19).
INVATACELUL: Am auzit pe cineva ca noi, ortodocsii, prin inchinarea si
slujirea la ingeri si la sfinti, umbrim slava si cinstea ce I se cuvine
numai lui Dumnezeu. Apostolul Pavel mustra si opreste cu asprime pe
coloseni, scriindu-le: "Nimeni sa nu va smulga biruinta, prin fatarnica
smerenie sau prin slujirea ingerilor... in loc sa tina cu putere la
capul (Hristos) de la care tot trupul, prin incheieturi si legaturi,
indestulandu-se si intocmindu-se, sporeste in cresterea lui Dumnezeu"
(Col., 2, 18-19).
PREOTUL: Nici o umbrire sau micsorare nu se aduce slavei lui Dumnezeu
prin venerarea si slujirea slugilor Lui. Mai intai, ca una este
inchinarea (adorarea) pe care o aducem noi lui Dumnezeu si alta este
cinstirea (venerarea) pe care o aducem noi ingerilor si sfintilor lui
Dumnezeu, insusi Duhul Sfant ne indeamna sa laudam pe Dumnezeu prin
sfintii Lui, zicand: "Laudati pe Domnul intru sfintii Lui" (Ps. 150, 1).
Noi, cand cerem ajutorul si mijlocirea sfintilor si a ingerilor in
rugaciunile noastre, tot pe Dumnezeu il slavim, deoarece si sfintii, la
randul lor, duc cererile si rugaciunile noastre, impreuna cu rugaciunile
lor, la Dumnezeu (Fapte, 9, 32-42; 20, 36; 28, 3-9; Apoc., 5, 8).
insusi Dumnezeu a proslavit pe sfintii Sai (Rom., 2, 10) si i-a imbracat
pe ei cu slava Sa: "Si Eu, slava pe care Mi-ai dat-o Mie, le-am dat-o
lor, ca sa fie una, precum Noi suntem una" (Ioan, 17, 22) si le-a zis
lor: "Cel ce va primeste pe voi pe Mine Ma primeste, si cel ce Ma
primeste pe Mine primeste pe Cel ce M-a trimis pe Mine. Cel ce primeste
prooroc in nume de prooroc plata de prooroc va lua, si cel ce primeste
pe un drept in nume de drept plata dreptului va lua" (Matei, 10, 40-41).
Aceste marturii dovedesc pana unde ajunge ratacirea tuturor
celor ce, lepadandu-se de cinstirea sfintilor si a ingerilor - care sunt
slugile iubite ale lui Dumnezeii -, nu-si dau seama ca, de fapt, ei se
leapada de insusi Dumnezeu, Ziditorul tuturor."
Restul textului AICI.
Foarte adevarat! Merci! :)
RăspundețiȘtergerehugs & kisses
ઇઉ Ell@
cu placere! :)
ȘtergereDumnezeu numeste sfinti pe cei ce sunt copiii sai, prin urmare si noi putem fi numiti sfinti. In versetele citite apsotolii se rugau cand erau pe pamant, la rugaciunile acelea, cred eu ca se refera, dar si daca se roaga acum in ceruri asta nu inseamna ca noi trebuie sa ne inchinam lor. De asemenea este destul de cunoscut faptul ca unul dintre apostoli, a vrut sa se inchine inainte unui inger si nu a fost lasat, cuvintele cu care s-a raspuns au fost ceva de genul: nu, noi suntem impreuna slujitori lui Dumnezeu, Lui trebuie sa ne inchinam. Imi pare rau ca nu mai tin minte exact de unde anume din Biblie este acest pasaj.
RăspundețiȘtergereAtat apostolii si fecioara Maria, au fost oameni. Oameni cu greseli la fel ca noi, sfinti sunt numiti tocmai pentru ca l-au urmat pe Isus. La fel cum si noi il urmam si ne dorim sa ajungem in cer.
Asta e parerea mea. :)
Dumnezeu ne iubeste atat de mult incat ne lasa sa alegem, fiecare pe calea lui il cauta pe El.
ȘtergereNu cred ca cei ce cer mijlocirea sfintilor sunt pagani sau necititori de Biblie, tocmai pt ca in Biblie sunt atatea referiri la sfinti.
Eu am ales asa: "Cel ce va primeste pe voi pe Mine Ma primeste, si cel ce Ma primeste pe Mine primeste pe Cel ce M-a trimis pe Mine. Cel ce primeste prooroc in nume de prooroc plata de prooroc va lua, si cel ce primeste pe un drept in nume de drept plata dreptului va lua" (Matei, 10, 40-41)."
Si asta nu inseamna ca unul e mai crestin ca altul..ci ca fiecare il cauta pe El in felul lui! :)