luni, 17 aprilie 2017

Detalii

Am dat la un moment dat peste cuvintele acestea: ''Ca sa dobandeasca cunostinta, omul tb sa studieze.  Ca sa dobandeasca intelepciunea, tb doar sa observe.''
Cunostinta................intelepciune....
Una nu o exclude pe alta, insa.....sunt ele interdependente?
Am cunoscut oameni din toate extremele. Atunci cand am inceput sa observ.
Am cunoscut oameni toba de carte, cu un vocabular extins, vorbire gramaticala corecta, insa atat de putin intelepti...atat de gaunosi..plini de ura, mancati de frustrari..
Am cunoscut oameni de o cunostinta aproape naiva, insa intelepti. Cu sfiosenie pot sa vb despre ei, pt ca in fatza lor, cu toate diplomele mele tinute in sertare, nu puteam decat sa ma smeresc. Oamenii aceia traiau viata, o intelegeau, si aveau habar clipa de clipa de rostul lor pe pamant.
Nu am ajuns intro extremitate din aceea care ignora cu totul stiinta, cartile, sau tot ce tine de cunoastere, de buna cunoastere! In lumea in care traim nici nu am avea cum, tb sa fii mereu in ton cu ce se intampla, pamantul asta se roteste prea repede pt cei care vor sa-si simplifice existenta alegand sa nu stie.
Insa petrec mai mult timp observand.si fara nici o mandrie pot sa spun ca atentia atribuita micilor detalii, ruperea de tot cotidianul si atentia bazata pe gasirea esentei, mi-a creionat viata asa cum e ea. M-a ajutat in cariera mult, pt ca in local irosirii energiei in mecanisme bazate doar pe stiinta si informatii concrete, mi-am canalizat atentia pe detalii, cautand patternuri, incercand sa anticipez miscarile urmatoare, trendurile.
M-a ajutat in viata personala, pt ca nu mi-am mai pierdut vremea in relatii toxice. Observand am invatat ce era mai bun, observand am invatat din greselile altora si am sarit peste cateva etape de experiente negative.
Cunostinta tipologiilor umane m-ar fi aruncat in etichetari, insa observand detaliile, diferentele, am ajuns sa cunosc oameni ce poarta diamante sub strat inca gros de carbune.
Observand detalii, in colturi de ansamblu, poti sa gasesti mult mai repede esenta. Poti sa petreci luni de zile, ani intregi alaturi de cineva, incercand sa ii cunosti, insa atentia pusa asupra catorva detalii, iti amplifica precum o lupa, esenta acelor oameni. Din mici detalii, din mici observatii asupra tonalitatii vocii, gesturilor, cuvintelor spuse la suparare sau la fericire, poti sa iti faci o parere mult mai aproape de realitate. Poti sa stii exact in ce cercuri te invarti, daca ramai sa investesti sau daca pleci aparand tot ce ai mai de pret.
Am iesit in cateva expeditii aventuroase :) ca asa ii place Mogaldelului sa le numeasca. Nu mi-am facut temele studiind tratate despre destinatiile noastre, ci le-am rezumat pe cele mai importante. Pt ca nu vrem sa cultivam ignoranta. Insa am pus mai multa energie in a-l invata pe junior sa observe. Cum forma norilor si directia in care merg ne pot spune ce vreme avem in fatza. Cum tipul acela de pasare alege sa stea doar in mediul acela. Cum stilul acela de construire al caselor e util doar in zona aceea, si cum nu ar mai la fel de bun intro alta zona climatica. Sau cum masina ce poate sa treaca prin apa are garda mai ridicata decat masina cealalta, care mai mica fiind se poate strecura si se poate parca mai usor. L-am invatat sa observe florile, si culorile lor, si m-a surprins spunandu-mi de frumusetea umbrelor pe care casele le lasa in apa.
Mult zgomot pt nimic, asa e articolul asta :)
Insa azi a fost un moment in care s-a dovedit ca intelepciunea bazata pe observatie si experienta, e mult mai de folos fatza de cunostinta mare, cat cuprinsul unei biblioteci, stocata intro minte....fara de prea multa inima.

8 comentarii:

  1. Mogaldel acum este ca o "sugativa"!:)Este ca un robotel care striga "moore input" ... :)) E important sa învete sa observe si sa-si faca propria lui "biblioteca" de date!
    Pana la bibliotecile mari mai e mult de mers ... :)))

    RăspundețiȘtergere
  2. mi-a plăcut ce ai scris ! puţin cu o nuanţă de amărăciune... poate că ziua a fost cea care te-a influenţat - pe la noi plouă de azi-noapte şi e frig...- pe la tine o fi apropiat ?
    mi-e drag Mogâldel !
    vă doresc multă, multă, multă sănătate şi cât mai multe expediţii aventuroase pentru a observa viaţa în cât mai multe ipostaze !!!
    pupic !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu e amaraciune, e doar o constatare.
      multumim de ganduri! Sa-ti fie viata pe masura lor!

      Ștergere
  3. Ai ajuns la o concluzie interesanta si cred ca adevarata. Te salut de pe aici :D Sper ca ai avut sarbatori frumoase si pline de bucurii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mna, asta e concluzia mea, poate pt altii lucrurile stau altfel.
      Au fost frumoase :)

      Ștergere