luni, 14 decembrie 2020

Honesty

Tura de luminite.
O facem in fiecare an, acolo, in buza Craciunului. De la an la an sunt casele mai luminoase, unele mai hazliu, altele mai naughty, altele cumintele clasic. Anul asta am dat si noi iama in decoratii, toate ferestrele pline, luminite in casa, luminite afara. Am petrecut atat timp in casa, am evadat in casa primitoare, ocrotitoare, dintrun 2020 ..asa cum il stim cu totii. Am simtit ca tb sa umplem casa de lumina, de culori, de ceva altfel. Asa ca am dat iama in decoratii. Mai mult decat am facut-o in alti ani.
Stiu ca si altii au simtit asta. Ne-au zis-o prietenii care au facut la fel, ne-au zis-o vecinii care ne-au felicitat pt decor. Ne-au zis-o vanzatorii din magazin, se pare ca anul asta s-a epuizat stocul de luminite inca din primele zile de Decembrie, ceva ce nu au mai vazut in cel putin 20 de ani.

E confortabil sa stii ca sunt si altii ca tine, ca suntem un sistem unit compus din casute individuale, care insa ajung sa simta la fel, sa actioneze la fel. Anul asta am simtit spiritul comunitar altfel. Au fost atatea momente in timpul pandemiei cand ma ingrozeam citind stiri, bloguri romanesti, ma ingrozeam vazand ce repede cade omul in ura si dezbinare, fara macar sa incerce solidaritatea, putinul rau pt binele tuturor,  simpatia pt vulnerabilitatea altuia. Are clasa politica partea ei de vina, insa vezi tu, si aici politicienii sunt la fel de leprosi, omul de rand insa alege sa fie altceva, sa traiasca altfel. Sunt putini cei care se lasa impresionati de cati nebunei, insa nu au loc de a se manifesta, pt ca marea majoritate alege cu un bun simt, intra intro rezonanta in care minoritarii nu se regasesc. Nu am dat prea multe din casa, pe motiv de stalker nebun, insa ceva maruntel o sa zic acum. In cartierul nostru sunt doua scoli, o gradinita si doua azile de batrani, o biserica si un centru comunitar. Intrun fel sau altul, fie ca afla parintii prin intermediul scolii, fie sunt oamenii anuntati de biserica sau centrul comunitar, tot cartierul are sansa sa fie conectat din aceeasi sursa, pt ca toate institutiile de care am zis, lucreaza impreuna. Pe perioada pandemiei oamenii din zona au fost rugati sa evite sa foloseasca strada adiacenta azilului de batrani, pt ca voiau sa ii scoata pe batranei la aer zilnic, in curtea azilului, si voiau sa fie siguri ca zona e cat mai putin contaminata. Asta s-a si intamplat! Au fost si oameni care au zis in barba, probabil cautand sustinatori, cum ca asta ar provoca disconfort, ca oricum bate vantul nu-stiu-cum si tot ajung dropletii, etc. Insa nr acelora a fost atat de mic incat comentariile s-au incheiat in primele zile. De Paste, prin intermediul bisericii, cartierul a primit mesajul de recunostinta de la cei din azil, afisele prin care isi aratau recunostinta celor care au sacrificat din timpul lor pt siguranta altora.

Fara nici o exagerare, fara nici un regret spun ca asta nu ar fi fost asa in tara in care m-am nascut. Am vazut agresivitatea contra mastii, contra oricai masuri de restrictie sociala, am vazut tot internetul incendiat in conspiratii, pareri egoiste, judecati grotesti. Ca au fost unii prosti e una, insa cei care i-au alimentat cu distribuiri pe lunatici, au contribuit la tot grotescul.

De ce scriu asta, intrun articol despre decoratii? ei uite de ce: o discute romaneasca auzita sub geamul casei. ''Ia-uite si la astia, ce au impopotanat casa! sa ii stie lumea ca ei are!'' Mi-au venit in minte cateva replici pe care le puteam arunca comentatorilor, insa mandra sunt de mine ca am tacut, am dat pagina si mi-am vazut mai departe de lustruitul geamului. Cu ce te face mai bun o astfel de judecata? cu ce esti mai bun daca il blamezi pe unul care a ales un tip de decoratii diferite fata de ce ai ales tu? de ce ai contoriza in bani ce a facut unul, cand tu ai ales altceva, mai putin sau poate chiar gratis? de ce e gresit ca unul sa faca altceva decat faci tu? si prin extrapolare, de ce binele vazut de ochii tai e singurul disponibil si altora? de ce ai tine atat de mult la parerea ta incat sa nu accepti ca altii au alt drum in viata?
Nu e vorba de bani, sau mandrie sau realizare personala. Poate unul se simte fericit punand banii deoparte, in timp ce altul face un gest de nebunie financiara alegand ceva diferit intrun an, fie ca e verba de o vacanta, de o mobila in casa, sau de decorat ''prea mult'' casa de sarbatori. Vin sarbatorile, iar o sa se umple social media de felicitari virtuale, decoratiuni si mesaje inaltatoare, sfaturi de curatenie in casa si organizat meniuri. Inainte de a face toate astea, fa putin curat in minte si in inima, arunca de acolo tot ce ii dauneaza sufletului, nu de alta dar mai bine Sarbatori Fericite decat sarbatori ipocrite.

Nu alege slabiciunea derizoriului in detrimentul puterii respectului si al bunului simt.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu